Jak znaleźć inspiracje w fotografii mody?
Nie dość, że to najszybciej i najprężniej rozwijający się gatunek fotografii, to jeszcze coraz bardziej… modny. Zastanówmy się, czym rzeczywiście jest fotografia mody, jak zacząć swoją przygodę w tej dziedzinie i gdzie szukać inspiracji do rozwoju oraz nowych projektów.
Czym jest fotografia mody?
Jak znaleźć inspiracje w fotografii mody?
Muszę najpierw sprecyzować, czym jest fotografia mody. Możemy ją podzielić ze względu na temat albo typ zdjęć.

  • Fashion – skupiamy się przede wszystkim na odzieży, stroju. Modelka staje się drugorzędną sprawą, interesuje nas atrakcyjnie wyglądający produkt, oczywiście ciekawie zaprezentowany przez modelkę.
  • Glamour – fotografia uprawiana już w XIX wieku we Francji. Obiektem fotografowanym staje się tutaj modelka. Skupiamy się przede wszystkim na seksapilu kobiety, ubranie jest w tym wypadku uzupełnieniem kobiecości.
  • Beauty – to bardzo czyste zdjęcia urody, najczęściej twarzy albo włosów. Zdjęcia beauty mają na celu zademonstrować „wspaniałe“ działanie kosmetyków. Najczęściej tego typu fotografie oglądać możemy na reklamach licznie powstających ostatnio salonów piękności.

Fotografia typu fashion to gigantyczny przemysł. Wszystkie omówione tematy zdjęć mają za zadanie wypromować konkretny produkt, którym może być odzież, kosmetyki, gadżety, ale także modelka czy model.

Fotografia mody jest najszybciej i najprężniej rozwijającym się gatunkiem fotografii. Trendy w zdjęciach fashion zmieniają się z każdym sezonem. Co kilka miesięcy wraz ze strojami kreowana jest moda na konkretne typy zdjęć; kolorystyka ubrań idzie w parze z barwami i klimatem na zdjęciach. Żeby być na bieżąco, musimy nieustannie śledzić to, co wielki przemysł aktualnie ze sobą niesie.

„OK, ale to my chcemy kreować trendy, pokazywać, jak ma wyglądać moda w fotografii” – powiecie. W porządku, najpierw jednak musicie mieć na te trendy wpływ! Trzeba zacząć od pokornego dostosowania się do mainstreamu, bo przecież w jego ramach jest tak szerokie pole do popisu, że każdy może robić coś swojego, zupełnie innego, a jednak wpasowującego się w nurt.

Jak zacząć, czyli zdjęcia w notatniku

Jak znaleźć inspiracje w fotografii mody?

Zakładamy, że podstawowe umiejętności fotograficzne mamy już w jednym palcu. Przysłonaczas naświetlania nie stanowią dla nas kłopotu, fascynuje nas praca z pięknymi modelkami i pragniemy rozpocząć przygodę z fotografią fashion.

Jak w każdej dziedzinie obrazowania, musimy mieć pomysł na zdjęcie (a może nawet lepiej „ na zdjęcia“) Z całego serca radzę Wam założyć teczkę albo zeszyt z pomysłami. Stanie się on dziennikiem Waszych przemyśleń fotograficznych. Zanotujecie w nim i wkleicie wszystko, co Was fascynuje. Od tematu zdjęć przez konkretny klimat, opis światła, myśl, wiersz aż po konkretne rozrysowane na kadry sesje zdjęciowe, czyli storyboardy. Dlaczego?

Dlatego, że zwykle pomysły wpadają do głowy pomiędzy natłokiem różnorakich zdarzeń, bardzo trudno jest sobie po fakcie przypomnieć „o czym to ja wtedy myślałem?“, a już szczególnie trudno wrócić do „tamtej“ myśli, kiedy stoimy z aparatem fotograficznym przed modelką… Ona od artysty oczekuje konkretnych wytycznych, jak ma wyglądać, zachowywać się, słowem – jaka ma być.

Więcej na ten temat przeczytacie na http://blog.sztukafotografii.org