Wykonując zdjęcia musimy pamiętać o jednej bardzo ważnej kwestii. Otóż gotowe fotografie, to obrazy dwuwymiarowe. Jest to oczywiste, ale wiele osób o tym zapomina, lub nie uwzględnia wagi tego faktu. Oczy ludzkie wraz z mózgiem są przystosowane do widzenia trójwymiarowego. Dlatego też, o wiele lepiej ogląda się zdjęcia, które choć w pewnym stopniu imitują trójwymiarowość. Spytacie jak ten cel osiągnąć? Jak sprawić aby zdjęcie sprawiało wrażenie przestrzennego?

Jest na to kilka sposobów, a większość z nich dotyczy odpowiedniego kadrowania i kompozycji. Dziś opiszę pokrótce pierwszy z nich, a będzie to zastosowanie linii prowadzących.

krawędź ścieżki i linia drzew prowadzą wzrok w głąb kadru, dzięki czemu tworzą wrażenie głębi

Patrząc na fotografię, oczy automatycznie wychwytują i podążają za liniami. Dlatego też umiejętne zastosowanie linii prowadzącej może np. prowadzić do głównego motywu zdjęcia  lub sprawić wrażenie trójwymiarowości. Jak zatem wprowadzić przestrzeń za pomocą linii? Najlepszym sposobem jest umieszczenie takowej tak, by prowadziła w głąb zdjęcia. Najlepiej do tego celu nadają się linie skośne lub powyginane. Mogą to być np. linia płotu w pejzażu lub jakaś skośna krawędź budynku w architekturze.

Takie linie prowadzące najlepiej spełniają swoje zadanie, gdy ich początek umieścimy w okolicach któregoś z dolnych rogów zdjęcia, a oddalając się, będzie ona podążać do centrum kadru.

linia ogrodzenia biegnąca w głąb kadru

linie dachów i jezdni biegnące z brzegów do środka kadru

Komponując zdjęcie możemy także wykorzystać linie do innych celów. Pozwalają nam one panować nad nastrojem i dynamiką zdjęcia. Linie powyginane lub proste, ale biegnące na skos kadru, dodają zdjęciu dynamiki. Z kolei delikatne poziome lub pionowe – wprowadzają spokojny nastrój.

zdjęcie nabrało dynamiki poprzez zastosowanie skośnych linii

użycie pionowych i poziomych linii tworzy spokojny nastrój

Linie są bardzo ważnym elementem kompozycji zdjęcia, dlatego nie należy o nich zapominać. Właściwie wykorzystane potrafią całkowicie zmienić odbiór fotografii, więc podstawową wiedzę o ich zastosowaniu powinien mieć każdy amator fotografii.

fot. Mołek Jacek