W poprzedniej części tego poradnika poznaliśmy budowę i zasady działania obiektywów. Tym razem chciałbym przedstawić podstawowe rodzaje obiektywów i ich zastosowanie. W pierwszej części wprowadziłem już podział na obiektywy stało   oraz  zmiennoogniskowe. Jest to ogólny podział, który jednak niewiele nam mówi o zastosowaniu obiektywu. W tej części zajmę się wszystkimi podstawowymi typami obiektywów. W celu ujednolicenia długości ogniskowych, będę pisał ich ekwiwalent na pełną klatkę.

Obiektywy standardowe

Są to obiektywy o ogniskowych ok. 50mm. Ich kąt widzenia jest podobny do tego jak my widzimy. Zastosowanie jest bardzo uniwersalne, pokazują one dokładnie tak jak my widzimy i mogą być użyte praktycznie do „wszystkiego”. Najlepiej jednak sprawdzają się we wszelkiego rodzaju reprodukcjach czy dokumentacjach, fotografii produktowej oraz architektury, ponieważ nie zmieniają perspektywy. Z reguły obiektywy te mają bardzo dobre światło, bo to w nich jest najłatwiej uzyskać. Standardem jest światło f/1.4, lub co najmniej f/1.8.

fot. www.castleman.com

Obiektywy szerokokątne

Mają zastosowanie w wielu dziedzinach fotografii. Mówi się, że prawdziwy szeroki kąt, to taki poniżej 28 mm. Rozciągają mocno perspektywę, jednak nie przekształcają jej znacząco (tzn. linie proste pozostają prostymi). Ich główne zastosowanie to fotografia krajobrazu. Często również stosuje się je do architektury-  jeśli nie ma możliwości zastosowania dłuższego szkła. Szeroki kąt uwielbiają także reportażyści, ponieważ dzięki nim mogą wejść w centrum wydarzeń obejmując wszystko co ważne. Zdjęcia wykonane obiektywem szerokokątnym cechują się również dużą dynamiką. Dobrym światłem dla szerokiego kąta jest f/2.8.

fot. kenrockwell.com

Obiektywy typu „rybie oko”

Są to szczególne rodzaje obiektywów szerokokątnych. Tutaj zniekształcenia perspektywy nie są korygowane, ale wręcz przeciwnie. Pokazują one mocno zakrzywione linie, a w skrajnych przypadkach ich kąt widzenia to 180 stopni przy okrągłym zdjęciu. Ogniskowe takich obiektywów są przeważnie mniejsze niż 16mm.

fot. sandydan.com

Obiektywy portretowe

Inaczej nazywane krótkim tele. Takim typowym obiektywem do portretów jest 85mm f/1.8. Często do większych zbliżeń używa się 135-tek. Są to zazwyczaj obiektywy o świetnej ostrości. Pożądana jest również duża jasność, by uzyskać małą głębię ostrości (min f2.8).

fot. wikipedia.org

Teleobiektywy

Sprawdzają się wyśmienicie w wielu rodzajach fotografii. Od sportu, poprzez wszelkiego rodzaju przyrodę, szczegóły krajobrazu, szczegóły architektury, również jako obiektywy dla paparazzich. Do teleobiektywów możemy zaliczyć te, które mają ogniskową od 80mm w górę. Najdłuższe mogą mieć nawet ponad 1000 mm, co jednak ma bardzo ograniczone zastosowanie.

Obiektywy lustrzane

Należą one do teleobiektywów, jednak znacząco różnią się konstrukcją. Mają one dwie bardzo duże zalety, są o wiele mniejsze i tańsze niż ich odpowiedniki w zwykłych konstrukcjach. Są zbudowane podobnie jak teleskopy, światło wpada przez duży otwór z przodu, następnie odbija się od dwóch zwierciadeł (dużego z tyłu i małego w środku), by w końcu wpaść do aparatu. Dzięki temu są bardzo krótkie w stosunku do swoich ogniskowych. Wadą jest jednak słabe światło i brak regulowanej przysłony. Cechą charakterystyczną są specyficzne pierścienie na obrazie poza płaszczyzną ostrości.

fot. pbase.com

Obiektywy makro

Są to specjalnie skonstruowane, do makrofotografii, szkła, pozwalające na odwzorowanie co najmniej w skali 1:1 (w zwykłych obiektywach nawet z funkcją makro jest to najwyżej 1:0.3). Można w nich ustawić ostrość na obiekt, który znajduje się nawet pare centymetrów przed obiektywem. Cechują się świetną ostrością. Z reguły ich ogniskowe znajdują się między 50 a 100mm.

fot. pixelshooter.com

Obiektywy tilt shift

Są stosowane głównie w architekturze oraz przedmiotowej fotografii studyjnej. Pozwalają w znacznym stopniu korygować perspektywę („prostowanie budynków”) oraz przebieg płaszczyzny ostrości na zdjęciu. Można powiedzieć, że są niezłą namiastką aparatu średnioformatowego na ławie optycznej. Możliwości te zapewnia im korygowana przednia część obiektywu, można ją przesunąć (perspektywa) lub lekko przechylić (płaszczyzna ostrości). Są to jedne z najdroższych szkieł, jednak w wielu wypadkach niezastąpione.

fot. itsmetommy.com

fot. tiltshiftphotography.net

Obiektywy zmiennoogniskowe (zoomy)

Generalnie można nazwać je obiektywami uniwersalnymi. Mogą to być szkła standardowe, przyjęło się teraz, że ogniskowe takich to od ok. 28mm do ok. 80mm. Mogą być szerokokątne (np. 12-24mm), lub tele (70-200, 100-400). Coraz częściej spotyka się najbardziej uniwersalne obiektywy typu 28-300, jednak prawie zawsze im dłuższy zakres, tym gorsza jakość. Najlepszymi instrumentami są przeważnie 12-24, 28-70, 70-200. Uniwersalność zoom’ów, jest przypłacona ich dużą wielkością, większą ceną i gorszym światłem. Można by jeszcze powiedzieć, że gorszą jakością, jednak najlepsze nowe zoomy, już nie odbiegają tak bardzo od stałek. Bardzo dobre światło tutaj to f2.8, jednak typowym jest zmienne światło f/3.5-5.6.

Przedstawiłem Wam praktycznie wszystkie rodzaje obiektywów, teraz pozostaje tylko wybrać ten, który nam najbardziej będzie odpowiadał. Warto jednak pamiętać, że im bardziej uniwersalny jest obiektyw, to tym gorsza jest jego jakość. Nie da się zrobić sprzętu dobrego do wszystkiego, ale z drugiej strony noszenie 10 stałek może być uciążliwe. Każdy tutaj musi już sam zadecydować.